Działania wizerunkowe – wymóg czy fanaberia?
Zrozumienie, że public relations, czy szerzej mówiąc komunikacji marketingowej, zdecydowanie bliżej do wymogu niż fanaberii, jest kluczowe. Można użyć nawet innego określenia – nie wymóg, a oczywistość.
Z komunikacją marketingową jest jak z komunikacją osobistą – nawiązywane relacje na linii marki-konsumenci możemy odnieść do relacji zawiązywanych na polu osobistym. Jeśli komunikujemy się na co dzień ze znajomymi – odpowiadamy na telefony, pomagamy sobie, pozostajemy w relacji – i nagle przestaniemy, to nie będzie to zrozumiałe dla otoczenia. Po kilku próbach nawiązania kontaktu duża część naszych znajomych może przestać próbować i relacja znacząco się osłabia. Po czasie przerwy powrót na poprzednie tory jest długotrwały, a czasami już niemożliwy w pełnym wymiarze. Zachwiane zostało poczucie zaufania.
Po drugie konsumenci oczekują od marek tego, że będą otwarte na dialog. Taki dzisiaj jest rynek, niezależnie od branży. Mało który podmiot może sobie pozwolić na zupełne ignorowanie głosów płynących z zewnątrz. Ponadto działania na polu lokalnym przekładają się na employer branding, zatem korzyści jest więcej.
Trzeci argument to działania antykryzysowe. Mając dobry wizerunek i trwałe, pozytywne relacje, możemy liczyć na to, że z sytuacji kryzysu wyjdziemy obronną ręką, lub chociaż mniej poturbowani. A kiedy chodzi o ‘być albo nie być’ firmy, liczą się wszystkie kwestie.
Czy jest to tylko dla „dużych”?
Odpowiedź na to pytanie wydaje się być oczywista, mając na uwadze powyższe argumenty, jednak warto podkreślić: wielkość podmiotu nie ma znaczenia. Rzecz jasna duże podmioty mają większe budżety i co za tym idzie – większe możliwości. Niemniej rynek zna wiele przykładów działań niskonakładowych, które realizowały cele z niesamowitym skutkiem.
Dlaczego zostawiamy komunikację marketingową na sam koniec firmowej układanki?
Bo często brak w managerach zrozumienia, że komunikacja marketingowa musi być ciągła, oparta o strategię i działać w wielu kanałach. Jeśli to stanie się jasne, marketing wskoczy na właściwe miejsce w firmie.